شرکت توان رسانای کادوس آمادگی دارد تا نسبت به اندازه گیری تست مقاومت زمین و بدو تحویل تاسیسات برقی در گیلان به هم استانی های عزیز خدمات ارائه نماید.

مطابق مبحث سیزده مقررات ملی ساختمان، تاسیسات برقی را باید قبل از شروع بهره‌برداری و یا پس از هر تغییر عمده در آن مورد کنترل و آزمایش قرار داد و تنظیم های لازم در تجهیزات و لوازم بر اساس شرایط طرح، کارکرد آن ها و بهره برداری انجام تا نسبت به صحت کارهای انجام شده طبق این مقررات اطمینان اطمینان حاصل شود.

 

  برای این منظور لازم است آزمایش ها و کنترل های زیر، جهت تست و تحویل تاسیسات برقی ساختمان انجام گیرد( استاندارد شماره 6-60364):     

  •   آزمایش تداوم هادی مدارهای تاسیسات برق و برقراری هدایت الکتریکی آن ها
  •   آزمایش مقاومت عایقی در تاسیسات برق
  •   آزمایش کلیدهای اتوماتیک خودکار و تنظیم آن ها
  •   آزمایش حفاظت های اضافی
  •   آزمایش ترتیب فازها در جریان متناوب و ولتاژ های مثبت و منفی در جریان مستقیم
  •   آزمایش های عملیاتی تابلوهای برق، راه اندازها، کنترل و اینترلاک هاف لوازم حفاظتی و غیره
  •   آزمایش های عمومی تاسیسات برق از قبیل راه اندازی، تنظیم و آزمایش دستگاه ها، تجهیزات برقی نصب ثابت، مراکز و شبکه سیستمهای جریان ضعیف، کارکرد سیستم های تاسیسات برق و غیره
  •   کنترل تاسیسات برقی اجرا شده و تطابق آن با نقشه های طرح تاسیسات برقی و دستورالعمل‌های اجرایی حین ساخت

  مطابق دستورالعمل تست و تحویل تاسیسات برقی ساختمان ها که توسط گروه تخصصی برق شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان در پاییز ۹۷ تهیه گردید، آزمون‌های با تشریح در این دستورالعمل به قرار زیر هستند:

  • آزمون پیوستگی هادی حفاظتی و همبندی اصلی و اضافی (همبندی اضافی مطابق دستورالعمل خود به بازرسی دوره ای محول شده است)
  • آزمون مقاومت عایقی
  • آزمون صحت قطبیت (پلاریته)
  • آزمون اندازه گیری مقاومت زمین
  • آزمون عملکردی کلیدهای جریان باقیمانده
  • آزمون کنترل قطع به موقع تغذیه به صورت خودکار
  • آزمون جریان اتصال کوتاه پیش‌بینی شده ( PFC(L-PE و (PSC (L-L , L-N
  • این دستورالعمل آزمون های بالا را به‌عنوان روش‌های مرجع ارائه می‌دهد استفاده از از روش‌های دیگر برای انجام آزمون ها به شرط آنکه دارای اعتبار قابل قبول باشند بلامانع می باشند. 

 

دانلود دستورالعمل تست و تحویل تاسیسات برقی پاییز 97

توالی آزمون ها:

آزمون های تحویل ساختمان از نظر توالی به دو گروه تقسیم بندی می شوند و ترجیحاً به همین اولویت باید پیگیری و اجرا شوند.

الف) آزمون های قبل از وصل انشعاب برق

  •  پیوستگی در هادی حفاظتی، همبندی اصلی و اضافی
  • پیوستگی مدار حلقوی نهایی
  • مقاومت عایقی
  • قطبیت (به روش پیوستگی)
  • مقاومت الکترود زمین (به وسیله ارت تستر)

شرکت توان رسانای کادوس آمادگی دارد تا نسبت به اندازه گیری تست مقاومت زمین و بدو تحویل تاسیسات برقی در گیلان به هم استانی های عزیز خدمات ارائه نماید.

ب ) آزمون های بعد از وصل انشعاب برق

  • قطبیت برقدار (به وسیله Voltage indicator)
  • مقاومت الکترود زمین (به وسیله Loop tester)
  • امپدانس حلقه ی اتصال کوتاه
  • جریان اتصال کوتاه پیش‌بینی شده PSC , PFC (در کشورمان شرکت‌های توزیع مناطق مشخص نکرده‌اند.)
  • کلیدهای جریان باقیمانده RCD

  در تقسیم بندی دیگری همین آزمون‌ها را به دو گروه “برق دار” و “بدون برق” تقسیم بندی می کنند، آزمون‌های مرحله الف، بدون برق بوده و قبل از وصل انشعابات انجام می‌گیرد و آزمون‌های گروه ب بعد از وصل انشعاب برق و با تاسیسات برق دار انجام می‌شوند. برای آزمون‌هایی که بدون برق انجام می‌شوند با توجه به اینکه ممکن است ساختمان از یک برق موقت تغذیه شود و یا در دوره‌ای غیر از تحویل اولیه باشیم همواره باید از بی برق بودن و ایمن بودن مدارها مطمئن بود و این کار “جداسازی ایمن” نامیده می‌شود و روال انجام درست آن اهمیت زیادی دارد، به همین خاطر قبل از شروع تست های اصلی تحویل ساختمان آزمون را تحت عنوان جداسازی ایمن باید انجام داده و برای آن اهمیت قائل شد.

شرکت توان رسانای کادوس آمادگی دارد تا نسبت به اندازه گیری تست مقاومت زمین و بدو تحویل
تاسیسات برقی در گیلان به هم استانی های عزیز خدمات ارائه نماید.

چرا قبل از تست یا تعمیر تاسیسات برقی جداسازی ایمن؟

<

>

چرا قبل از تست یا تعمیر تاسیسات برقی جداسازی ایمن؟

 

مراجل جداسازی ایمن

مرحله اول- برای انجام این کار باید تمام وسایل مقابل را از قبل آماده کرده باشید

1-قفل مینیاتوری (در انواع برنجی- پین دار و یونیورسال)

2-قفل و کلید معمولی

3- برچسب اخطار قطع مدار

4- بست کمربندی

5- خودکار (برای نوشتن روی برچسب)

6- نشانگر ولتاژ

7-واحد اثبات ولتاژ (Proving Unit)

 

تجهیزات جداسازی ایمن

مرحله دوم- مطمئن شوید که نشانگر ولتاژ تان سالم است این کار را می توانید با واحد اثبات و یا برق شهر انجام دهید فقط توجه داشته باشید: اگر نشانگر ولتاژ شما یک لامپ تست و یا یک وسیله استاندارد نیست وصل آن بین هادی فاز و سیم زمین کلید جریان باقیمانده (RCD) عمل خواهد کرد. برای همین واحد اثبات ولتاژ بر روش های دیگر اولویت دارد.

نشانگر ولتاژ
مرحله سوم- حال کلید اصلی و تمام کلیدهای خودکار مینیاتوری را در حالت قطع قرار دهید و کلید اصلی را قفل زده و با یک بست کمربندی برچسب نشان داده شده در مرحله ۱ را به قفل ببندید و البته نوشته های لازم روی آن را هم پر کنید. (مانند مدت انتظار و شماره تلفن)

 

 

 

نشانگر انتظار وصل برق
مرحله چهارم- توسط نشانگر ولتاژ (Voltage indicator) تست شده، یک بار بین ترمینال هادی خنثی (نول) و فاز خروجی کلید اصلی و بار دیگر بین فاز خروجی کلید اصلی و ترمینال زمین (ارت) و بار سوم هم بین ترمینال های خنثی (نول) و زمین (ارت) قرار گرفته و آزمون انجام می گیرد، در تمام موارد نباید ولتاژ نشان داده شود. جداسازی ایمن
مرحله پنجم- نشانگر ولتاژ تان را با واحد اثبات یا منبع تغذیه ای مطمئن دیگر چک نمایید که سالم است. با سالم بودن کار خاتمه یافته و تست یا تعمیرات می‌تواند صورت گیرد روال انجام کار در این آزمون اهمیت دارد چک کردن مجدد این نشانگر ولتاژ در انتها بدین خاطر است که از شائبه خراب شدن این وسیله حین تست برطرف شود. جداسازی ایمن

برخی تجهیزات اندازه گیری شرکت تون رسانای کادوس با قابلیت های آن:

توالی سنج سینومتر SINOMETER SP8030

توالی سنج سینومتر  SINOMETER SP8030 توالی فاز را مشخص می کند و همچنین نشان می دهد فاز باز است یا خیر در ادامه توسط چراغ LED از باز بودن و یا نبودن فاز شما را خبرساز می کند. رنج کاری ولتاژ 200 تا 480 ولت را اندازه گیری می کند، رنج کاری فرکانس از 20 تا 400 هرتز می باشد. جهت چرخش موتور چپ گرد و راست گرد را نشان می دهد

پاور آنالایزر کلمپی یونیتی مدل UT243

 پاور آنالایزر کلمپی یونیتی مدل UT243 یک تجهیز هوشمند، پرتابل و پایدار است که دارای توابع اندازه گیری یک کلمپ آمپرمتر و یک پاور آنالایزر در یک دستگاه است. این دستگاه قادر است ولتاژ، جریان، توان اکتیو و راکتیو، ضریب توان، زاویه فاز و … را اندازه گیری نماید. کلمپ پاور متر مدل UNI-T UT243 همچنین قادر است اجزای هارمونیک منفرد را تا 20 مرتبه در سیکل اندازه گیری نماید و در کاربردهای اندازه گیری مدار و ارزیابی کیفیت قدرت شبکه و تجهیزات قدرت و منابع تغذیه مورد استفاده قرار می گیرد.

پاور آنالایزر UT243

مولتی فانکشن کیوریتسو مدل Kyouritsu 6010B  

  این مولتی فانکشن ترکیبی از دو دستگاه لوپ تستر و مقاومت عایق ( میگر ) است. این مولتی فانکشن فوق در حالت میگر با ولتاژ تست ۵۰۰ ولت DC می تواند تا رنج ۱۹۹٫۹MΩ را بصورت اتورنج اندازه گیری کند. که مجموعا قابلیت اندازه گیری ۶ پارامتر با چند فانکشن و امکانات متفاوت را دارد. این دستگاه با بدنه ای نسبتاً مقاوم و دارا بودن استاندارد IP40 دستگاهی مناسب برای استفاده در مکان های صنعتی می باشد. از قابلیت های دستگاه به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • قابلیت انجام تست پیوستگی
  • تست عایقی (میگر): ۵۰۰ ولت ، ۰تا ۲۰۰ مگا اهم
  • سنجش امپدانس لوپ ۱۵ma ، ۲۰ ~ ۲۰۰۰ Ω
  • PSC سنج
  • RCD سنج (اندازه گیری ها در 0.5 و ۱ و ۵ برابر جریان نامی RCD انجام می شود. همچنین یک تست شیب ( RAMP ) و یک تست اتوماتیک قابل انجام است )

مالتی فانکشن تستر کیوریتسو 6010b

لوکس متر یونیتی مدل UT383-BT

  در کاربردهای صنایع روشنایی، کشاورزی و دامپروری، صنعت و معدن، آزمایشگاه ها، روشنایی دفاتر اداری و منازل مسکونی، چراغ های خیابانی و … مورد استفاده قرار می گیرد. نورسنج دیجیتال مدل UNI-T UT383-BT می تواند شدت نور را اندازه گیری کرده و نتایج را در واحدهای Lux یا FC روی صفحه نمایش نشان دهد. دارای یک نرم افزار برای گوشی های تلفن همراه هوشمند بوده و قادر است اطلاعات اندازه گیری را از طریق بلوتوث برای تجزیه و تحلیل بیشتر و ذخیره طولانی مدت منتقل کند.

لوکس متر UT383BT

ارت سنج کلمپی دیجیتال یونیتی UNI-T UT278A

  برای اندازه گیری مقاومت زمین و اندازه گیری نشت جریان طراحی شده است. ارت سنج کلمپی یونیتی مدل UNI-T  UT278A قابلیت اتصال به کامپیوتر با رنج اندازه گیری مقاومت تا 1200 اهم و رنج جریان تا 30 آمپر را دارد. این دستگاه می تواند به سرعت و با اطمینان سیستم زمینی را بدون قطع ارتباط خطوط زمین مدار یا نیاز به الکترودهای کمکی اندازه گیری کند  که می تواند مقاومت را از 0.01Ω با وضوح 0.001Ω اندازه گیری کند.

برای مکان هایی که چاه ارت حفر شده  این ارت سنج را می توان استفاده کرد به شرط آنکه شبکه ارت به صورت چاه های موازی موجود باشد و هر چه تعداد مقاومت های موازی بیشتر باشد مقدار مقاومت چاه ارت دقیق تر به دست می آید. در این ارت سنج کلمپی دیجیتال یونیتی UNI-T UT278A بدون نیاز به قطع مدار ارت و از طریق کلمپ ولتاژ به مدار زمین القا شده و جریان این مدار به کمک کلمپ داخلی اندازاه گیری میشود و در نهایت به کمک قانون اهم میتوان مقدار مقاومت زمین را بدست آورد.

مشخصات فنی ارت سنج کلمپی یونیتی مدل UNI-T UT278A

  • اندازه گیری مقاومت الکتریکی زمین از 0.01 اهم تا 1200 اهم
  • اندازه گیری جریان نشتی در محدوده میلی آمپر و آمپر تا حداکثر 30 آمپر
  • میزان باز شدن دهانه فک تا 32 میلی متر
  • مطابق با استاندارد حفاظتی CAT III 300V
  • قابلیت اتصال به کامپیوتر با رابط RS232

ارت سنج کلمپی یونی تی مدل UT275

ارت سنج سه سیمه یونیتی UNI-T UT521

جهت اندازه گیری میزان مقاومت زمین یا چاه ارت در بازه های مختلف با تغییر دقت در اندازه گیری می باشد.

ارت سنج سه سیمه یونیتی UNI-T UT521

شرکت توان رسانای کادوس آمادگی دارد تا نسبت به اندازه گیری تست مقاومت زمین و بدو تحویل تاسیسات برقی در گیلان به هم استانی های عزیز خدمات ارائه نماید.