توضیحات اجرایی تأسیسات برقی

 

اجرای تاسیسات برقی در استان گیلان

1- ایمنی و حفاظت

1-1- تغذیه مدارهای داخلی ساختمان با بکارگیری تابلو مجهز به کلیدهای حفاظتی (فیوز مینیاتوری، کلید محافظ جان و …) صورت گیرد.

2- حریم و فاصله های ایمنی

1-2- حریم شبکه های فشار ضعیف از مدار برق تا ساختمان حداقل 1/3 متر است.

2-2- حداقل حریم شبکه­ های فشار متوسط 20 کیلوولت در شهر از سیم کناری تا ساختمان 2/1 متر می­ باشد.

3-2- رعایت حریم شبکه­ های برق ساختمان تمام شده، در حالت موقت عمدتا در زمان نصب داربست الزامی است.

3- ارتینگ و همبندی اصلی

1-3- حداقل سطح مقطع شینه اصلی اتصال زمین با هادی مس 50 میلی­مترمربع می ­باشد.

2-3- مقاومت کل اتصال زمین هادی نقطه خنثی یا هادی حفاظتی- خنثی (PEN)  نباید از 2 اهم تجاوز کند.

3-3- از نصب الکترود زمین در زمین ­های اشباع و یا مملو از آب، بستر رودخانه و آب ­های زیرزمینی، چاه ­های آب و فاضلاب و زمین­ هایی با خاک­ ریخته شده (دستی) اجتناب شود.

4-3- نحوه اتصال الکترودهای اصلی اتصال زمین به شرح ذیل می ­باشد:

ردیف مشترکین با کنتور برق(آمپر) تعداد الکترود نوع الکترود عمق(متر) نوع زمین
1 تکفاز یا سه فاز تا 32 آمپر 1 ساده حداقل 2 بکر
2 32 آمپر بالاتر تا 75 آمپر سه فاز یا مجموعه‌هایی دارای چندین مشترک که کنتورهای آنها در یک نقطه متمرکز باشد و جمع جریان‌های نامی کنتورهای هر فاز با اعمال ضریب همزمانی از 75 آمپر تجاوز نکند. 1 ساده 4 بکر
2 ساده 2 متر و حداقل فاصله 4 متر از یکدیگر بکر
3 بیش از 75 آمپر سه فاز یا مجموعه‌های دارای چندین مشترک که کنتورهای برق آنها در یک نقطه متمرکز باشد و جمع جریان‌های نامی کنتورهای هر فاز با اعمال ضریب همزمانی از 75 آمپر تجاوز کند یک اتصال زمین اساسی (انتخاب سیم لخت چند مفتولی به عنوان الکترود) هم از نظر اقتصادی و هم از نظر یکپارچه بودن الکترود و هادی اتصال زمین تا ترمینال اصلی زمین، نسبت به الکترود صفحه­ ای برتری محسوسی دارد. برای این منظور در انتهای چاه سیم لخت چند مفتولی مسی با سطح مقطع حداقل 25 میلی­مترمربع را بصورت 5 حلقه مارپیچ به قطر هر حلقه حدود 60 سانتی­متر پیچیده و در چاله ­ای به عمق حداقل 2 متر قرارداد و اطراف آن از دوغاب بنتونیت پر کرده، و اتصال بصورت یکپارچه تا محل ترمینال اصلی اتصال زمین هدایت کرد.
4 در مجموعه‌هایی که کنتورهای برق آن‌ها در بیش از یک نقطه متمرکز یا بصورت انفرادی نصب شده و فاصله آن‌ها نیز بیش از 8 متر باشد، هر نقطه اتصال یا کنتور انفرادی یک مشترک به‌حساب می‌آید و در مورد آنها طبق ردیف 1 و 2 و 3 فوق‌الذکر عمل خواهد شد.

 استفاده از الکترود صفحه ای

5-3- درصورت استفاده از الکترود صفحه­ ای بعنوان الکترود اتصال زمین از نوع صفحه مسی دفن­ شده در زمین (چاه) ابعاد آن حداقل 50×50 سانتی­مترمربع و با حداقل ضخامت 2 میلی­متر باشد.

6-3- سطح مقطع همبندی اصلی نباید از 6 میلی­مترمربع برای هادی اصلی، 16 میلی­مترمربع برای هادی آلومینیومی و 50 میلی­مترمربع برای هادی فولادی کوچکتر باشد.

7-3- اجرای همبندی ساختمان باید قبل از بتن ­ریزی و هم زمان با اجرای شالوده ساختمان(فونداسیون) و در همه طبقات اجرا گردد.

8-3- اتصال سیم یا تسمه همبندی به میلگردهای موجود سازه با جوش احتراقی یا بست پیچی مناسب و غرق در بتن (برای جلوگیری از خوردگی و نرسیدن اکسیژن به اتصال پیچی استفاده گردد).

9-3- فولاد در اثر همبندی با الکترود مس دچار خوردگی نمی شود لذا همبندی فولاد در خاک بمنظور دستیابی به مقاومت کمتر برای یک سیستم الکترود زمین از جنس مس در جهت هم ولتاژ کردن بلامانع است.

شرکت فنی و مهندسی توان رسانای کادوس در زمینه اجرای تاسیسات برقی ساختمان در استان گیلان، در کلیه مراحل طراحی، مشاوره، اجرا و نظارت فعالیت می­ نماید. طراحی تاسیسات برقی توسط مهندسین مجرب و با توجه به نوع کاربری ساختمان به وسیله نرم افزارهای DIALUX، AUTOCAD، REVIT و… انجام می­ گیرد.

4- لوله ­کشی برق:

1-4- لوله­ های مورد استفاده از نوع P.V.C سخت و نسوز است.

2-4-در جای مرطوب استفاده از لوله­ های گالوانیزه توصیه می شود.

3-4- کلیه لوله­ های روکار یا توکار باید با خط­ الراس دیوارها و سقف، موازی یا عمود بر آن به ­طور منظمی نصب شود و از ارتباطات افقی در دیوارها اجتناب شود. همچنین فواصل لوله ­ها از یکدیگر و شعاع خمش لوله­ ها یکسان باشد.

4-4- عمق کنده­ کاری در لوله­ گذاری­ ها حداقل باندازه 2 برابر قطر لوله در دیوارها باشد تا پس از پوشش چاک بر ندارد.

5-4- مدارهای روشنایی، پریز برق، تلفن، آنتن، دربازکن، زنگ اخبار، مدارات شبکه، آسانسور، سیستم کنترل تاسیسات مکانیکی از قبیل تهویه مطبوع و سیستم­ های دیگر (در صورت وجود) بطور مجزا و مستقل لوله ­گذاری شود.

6-4- در محل­ هائی که لوله­ گذاری با سایر لوله های سایر تأسیسات تقاطع دارد، بطور کامل عایق­ کاری شود. در صورتی ­که لوله­ گذاری از کف انجام می ­شود ضمن اجتناب از تقاطع لوله ­ها سعی شود از افزایش ضخامت کف ­سازی جلوگیری شود.

7-4- تمامی لوله ­کشی ­های برق باید از تابلوی مربوطه شروع و به جعبه تقسیم یا جعبه کلید و پریز ختم شود، بدین معنی که باقی­ گذاردن سر لوله به طور آزاد و یا استفاده از سر چپقی برای انتهای لوله مجاز نیست.

8-4- کلیه لوازم برقی در این محیط­ های تر و مرطوب باید حداقل دارای درجات حفاظت IP44 (مقاوم در برابر نشت آب) و IP45 (مقاوم در برابر آب تحت فشار) باشد (در هر دو مورد محل ورود کابل به داخل کلید و پریز باید رو به پایین و با گلند کاملا آب بندی شود).

9-4- خم­ کردن لوله ­ها: درصورت لزوم باید به گونه ­ای انجام شود که لوله­ ها زخمی نشده و قطر داخلی آن به طور موثر نقصان نیابد. برای لوله­ های با قطر 25 میلی­متر می ­توان از لوله خم ­کن دستی و برای لوله­ های با قطر بیش از 25 میلی­متر از ماشین خم ­کن استفاده می­ شود. شعاع انحنای لوله ­هایی که در کارگاه خم می­ شود در صورتی که لوله حاوی هادی ­های بدون روکش سربی باشد نباید از 8 برابر قطر لوله کمتر باشد و در صورتی که لوله حاوی هادی­ های دارای روکش سربی باشد 12 برابر قطر لوله باید در نظر گرفته شود.

10-4- تعداد خم­ ها در مسیر لوله ­کشی بین دو نقطه اتصال مکانیکی مانند دو جعبه (اعم از جعبه تقسیم و یا جعبه کلید و پریز) و یا یک جعبه و یک بوشن و در صورتی که تعداد خم ­ها از چهار خم 90 درجه (مجموعاً 360 درجه) بیشتر گردد باید از جعبه کشش [1] استفاده شود.

11-4- لوله­ های له­ شده و زده­ دار نباید در لوله­ کشی مصرف شود. در هنگام نصب نیز باید دقت شود که لوله­ ها زخمی و معیوب نشود.

12-4- دهانه­ ورودی لوله­ هایی که از ساختمان خارج یا به ساختمان وارد می­ شود باید به طریق مصوب در برابر آب و گاز مسدود شود.

13-4- کلیه لوله­ ها، مجاری، جعبه ­ها و مانند آن باید در جریان نصب به طریق مناسب و موقت مسدود شود تا از ورود گچ، شن و … به داخل آن جلوگیری شود.

14-4- لوله­ ها باید در هنگام نصب خالی باشد و سیم ­ها و یا کابل­ ها پس از پایان لوله­ کشی به داخل آن هدایت شود.

15-4- حداقل فاصله­ ی بین لوله­ های برق و سایر لوله ­های تأسیساتی از قبیل آب، بخار، گاز و امثال آن باید 15 سانتی­متر باشد.

16-4- ورودی لوله ­هایی که از زیر دیوار خارجی عبور می­ کند باید به نحو مقتضی در برابر نفوذ آب، گاز و مانند آن مسدود شود و در صورت تقاطع لوله­ ی برق با جاده یا لوله­ های آب و گاز باید از غلاف فلزی مناسب استفاده کرد.

17-4- لوله کشی توکار:

     در دیوارهای آجری، شیارکنی و یا جاسازی و ایجاد سوراخ برای نصب لوله ­های برق، باید پس از کاهگل­ کاری و یا گچ و خاک دیوارها و یا سقف انجام شود. عمق شیارها باید به نحوی باشد که :1) بیش از نصف ضخامت دیوار برداشته نشود. 2) سطح خارجی لوله نصب شده حداقل 1/5 سانتی­متر زیر سطح تمام شده دیوار قرار گیرد.

    1-17-4- تمامی جعبه ­های تقسیم، کشش و کلید و پریز باید به گونه ­ای باشد که لبه­ خارجی آن با سطح تمام شده دیوار کاملا هم­ سطح و تراز باشد.

    2-17-4- لوله­ های توکار باید حداقل 15 میلی­متر زیر سطح تمام شده دیوار یا سقف نصب شود .

    3-17-4- در مواردی که لوله­ ها در کف نصب می ­شود حداقل فاصله از روی لوله تا سطح تمام شده باید 3 سانتی­متر باشد .

18-4- لوله کشی روکار: محل و فاصله­ ی بست­ های لوله ­های روکار نباید از 40 سانتی­متر کمتر و از 100 سانتی­متر بیشتر باشد .

    1-18-4- در سیستم لوله­ کشی روکار در مکان­ های تر داخل ساختمان­ ها، باید بین تمامی لوله­ ها، جعبه­ ها و… و دیوار یا سطح اتکایی حداقل 6 میلی­متر فاصله باشد.

شرکت فنی و مهندسی توان رسانای کادوس در زمینه اجرای تاسیسات برقی ساختمان در استان گیلان، در کلیه مراحل طراحی، مشاوره، اجرا و نظارت فعالیت می­ نماید. طراحی تاسیسات برقی توسط مهندسین مجرب و با توجه به نوع کاربری ساختمان به وسیله نرم افزارهای DIALUX، AUTOCAD، REVIT و… انجام می­ گیرد.

5- سیم­کشی/کابل­کشی برق  

1-5 -حداقل سطح مقطع یا قطر هادی­های مسی برای مدارهای مختلف الکتریکی :

                           نوع مدار            حداقل سطح مقطع یا قطر هادی
                     سیستم روشنایی                             1/5 میلی­متر مربع
                        سیستم پریز                             2/5 میلی­متر مربع
                    سیستم تلفن یا فکس                              0/6 میلی­متر
                    سیستم فراخوان و دربازکن:
                         انشعاب اصلی                              1 میلی­متر مربع
                          انشعاب فرعی                             0/5 میلی­متر مربع
                       سیستم اعلام حریق                             1/5 میلی­متر مربع
                        سیستم صوتی                               1 میلی­متر مربع

 

2-5- هادی ­های مربوط به یک مدار (فاز یا فازها، هادی خنثی و هادی حفاظتی) باید کلاً در داخل یک لوله یا مجرا یا کانال سیم­ کشی (ترانکینگ) کشیده شود .

3-5- سیم نول هر مدار فیوز باید به طور مجزا تعبیه شود و استفاده از یک نول مشترک برای مدارهای مختلف مجاز نخواهد بود.

4-5-  به کار بردن سیم اتصال زمین (هادی حفاظتی) به جای سیم نول مجاز نمی ­باشد، سیم نول (خنثی) باید به طور جداگانه کشیده شود .

5-5- استفاده از مسیر(شافت) آسانسور به عنوان کانال بالارو برای هر نوع مداری جز مدارهای مجاز مربوط به خود آسانسور ممنوع است، مگر اینکه کانال عبور اینگونه مدارها با دیواری که حداقل ضخامت آن برابر عرض یک آجر (10سانتی­متر) یا معادل آن از بتن باشد، از مسیر آسانسور مجزا شده باشد. در هر حال استفاده از این دیوار به عنوان دیوار حامل کابل ­ها ممنوع است.

6-5- رنگ سیم­ ها باید بر حسب فاز تغذیه­ کننده تغییر کرده و بر طبق فهرست زیر باشد:

          فاز اول = قرمز               نول= آبی کمرنگ

          فاز دوم =زرد                 برگشت = ترجیحاً رنگ فاز مربوطه با خط سفید و در صورت عدم امکان خاکستری

          فاز سوم = سیاه            زمین = رنگ دو گانه سبز – زرد

7-5- تمامی سیم­ هایی که در داخل لوله ­های برق قرار می­ گیرد باید یک تکه و بدون زدگی باشد.

8-5- اتصال سیم ­ها به یکدیگر باید در داخل جعبه­ های تقسیم و موکدا به ­وسیله ترمینال یا اتصالی نوع شانه ­ای پیچی صورت گیرد.

9-5- در هر نقطه خروجی و در هر قسمت کلید حداقل باید 15 سانتی­متر از سیم برای ایجاد اتصالات، وصل وسایل و … در نظر گرفته شود.

10-5- اتصال سیم­ ها به شینه­ های تابلو، ماشین­ ها و … فقط با پیچ و مهره مجاز است.

11-5- هر رشته سیم نول باید مستقیما به شینه نول تابلو متصل شود و اتصال دو یا چند سیم نول به­ هم بسته به تابلو مجاز نیست.

12-5- سیم­ های مورد استفاده برای مقاطع تا 10 میلی­متر از نوع تک مفتولی و برای مقاطع بالاتر از نوع چند مفتولی با عایق بندی PVC انتخاب شود.

13-5- هریک از مدارات زیر را  به جز در موارد زیر مشروط به این­که ولتاژ هیچ یک از هادی­ ها از ولتاژ اسمی عایق ­بندی هادی­ های جریان ضعیف تجاوز نکند می­ توان به­ صورت یکجادر کنارهم استفاده کرد: – تلفن، نمابر و نظایر آن – زنگ اخبار، احضار، دربازکن – خطوط ارتباطی اعلام حریق با مرکز آتش‌نشانی و پانل تکرار‌کننده)

تبصره- از رشته­ های مختلف یک کابل یا هادی­ های کشیده­ شده نباید در یک لوله، برای سیستم­ های مختلف یا مدار قدرت استفاده شود.

14-5- رعایت جداسازی کابل‌های جریان ضعیف با کابل‌های قدرت با حصار بنایی، در کانال‌ها، داکت و سینی نردبان 30 سانتی­متر فاصله بین کابل ­های غير هم­ ولتاژ و همچنين بين کابل­ ها و لوله ­ها رعايت شود.

شرکت فنی و مهندسی توان رسانای کادوس در زمینه اجرای تاسیسات برقی ساختمان در استان گیلان، در کلیه مراحل طراحی، مشاوره، اجرا و نظارت فعالیت می­ نماید. طراحی تاسیسات برقی توسط مهندسین مجرب و با توجه به نوع کاربری ساختمان به وسیله نرم افزارهای DIALUX، AUTOCAD، REVIT و… انجام می­ گیرد.

6- کلید و پریز:

1-6-کلیدها اصولا باید سیم فاز مدار را قطع و وصل کنند مگر در مواردی که از کلید دوپل برای قطع و وصل فاز و نول مدار استفاده شود و همچنین کلیدهای سه فاز و خنثی که سیم نول نیز به کلید آورده می ­شود.

2-6- ارتفاع نصب کلیدها :کلیدهای روشنایی برای اطاق ­های مسکونی، اداری یا کار، آشپزخانه، اماکن صنعتی و مانند آن 110 سانتی متر از کف تمام شده و کلید راه ­انداز موتور و کلید کنترل هواکش 120 سانتی متر از کف تمام شده باشد.

3-6- در پریز تک­فاز و نول اتصال سیم ها به کنتاکت ­های پریز باید به ترتیبی انجام شود که سیم فاز سمت راست و سیم نول سمت چپ فردی که روبروی پریز قرار می گیرد نصب شود.

4-6- در ساختمان­ های مسکونی پریزهای برق باید به گونه ­ای نصب شود که هر دیوار فاصله­ ی بین محل نصب پریزها و هر نقطه ­ای به موازات فصل مشترک دیوار و کف( خط کف) از 1/5 متر تجاوز نکند.

5-6- ارتفاع پریزها و فشاری زنگ:

    1-5-6- پریز برق 30 سانتی متر از کف تمام شده

    2-5-6- پریزهای برق در آشپزخانه، موتورخانه، تعمیرگاه و گاراژ 110 سانتی­متر از کف تمام شده

    4-5-6- حداقل ارتفاع نصب پریزهای برق برای ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی در منازل مسکونی برابر 60 سانتی­متر از کف تمام شده و حداقل فاصله آن از محل خروجی لوله آب و یا فاضلاب ماشین­ های مذکور، برابر 30 سانتی­متر می­ باشد.

5-5-6- نصب پریزهای تلفن، آنتن، تلویزیون 30 سانتی­متر از کف تمام شده

6-5-6- محل نصب شستی زنگ در صورتی­ که در کنار پریز قرار می­ گیرد 30 سانتی­متر از کف تمام شده و چنانچه در کنار کلید باشد 110 سانتی­متر از کف تمام شده

6-6-  برای روشنایی (فیوز تندکار A10) حداقل از مقاطع 1/5 میلیمترمربع و برای پریزها (فیوز کندکار A16) حداقل از مقاطع 2/5 میلیمترمربع استفاده شود.

شرکت فنی و مهندسی توان رسانای کادوس در زمینه اجرای تاسیسات برقی ساختمان در استان گیلان، در کلیه مراحل طراحی، مشاوره، اجرا و نظارت فعالیت می­ نماید. طراحی تاسیسات برقی توسط مهندسین مجرب و با توجه به نوع کاربری ساختمان به وسیله نرم افزارهای DIALUX، AUTOCAD، REVIT و… انجام می­ گیرد.

7- سیستم تلفن

1-7- جعبه ترمینال اصلی و فرعی باید با توجه به توسعه­ های بعدی پیش ­بینی شوند و برای اتصالات اضافی فضای کافی داشته و به ترمینال زمین مجهز باشند.

2-7- کابل­ های مورد استفاده در سیستم­ های تلفن باید دارای شیلد یا فویل فلزی بوده و شامل یک رشته هادی اتصال زمین باشند.

3-7- هادی­ های اتصال زمین سیم­ ها و یا کابل ­های تلفن باید از طریق یک هادی حفاظتی، جعبه ترمینال اصلی تلفن یا مرکز تلفن را به شینه اصلی اتصال زمین ساختمان متصل کند.

4-7- سیستم تلفن تحت IP (IP-Phone  و یا IP-Base ) بطور مستقل و یا مشترک با سیستم تلفن متعارف با توجه به نیاز ساختمان و بهره­ بردار با رعایت پروتکل­ های اینترنت، استانداردهای مربوط به مخابرات و ارتباطات و نیز صدا تحت IP(VOIP) طراحی شود. همچنین شبکه غیرفعال این سیستم از قبیل پریزها، کابل مسی شبکه، رک­ های فرعی و اصلی و… دارای الزامات یکسان با شبکه کامپیوتر می ­باشد.

8- سیستم اعلام حریق

1-8- اجراي سیستم اعلام حریق خودکار در ساختمان­ ها و بناهاي مسکونی کمتر از 1000 متر مربع زیربنـا و یـا کمتراز 6 سقف اختیاري بوده ولی توصیه می­ گردد این بناها به لحاظ تـامین شـرایط ایمنـی و حفاظـت از جان و سرمایه شهروندان، نسـبت بـه اجـراي سیسـتم­ هاي هشـداردهنده حریـق ماننـد شسـتی، آژیـر و ردیاب­ هاي حریق (حداقل از نوع موضعی) با قابلیت احساس دود و نشت گاز اقدام نمایند.

2-8- جهت نصب شستی­ هاي اعلام حریق نکات ذیل مد نظر قرار گیرد:

1-2-8-شستی اعلام حریق باید به گون ه­اي نصب شود که به آسانی قابل دید باشد.

2-2-8- ارتفاع نصب شستی اعلام حریق 110 تا 140سانتی­متر از کف تمام شده است.

3-2-8- شستی­ هاي اعلام حریق در راهروها و در مجاور پلکان خروج باید نصب شود

4-2-8- در هر طبقه دست کم یک جعبه منظور گردد.

3-8- ضوابط طراحی و نصب دتکتورهای دودي (SmokeDetector):

     1-3-8- در همه اتاق ­های تجهیزات مکانیکی، الکتریکی، مخابرات، یا اتاق ­هایی مانند آنها و در اتاق­ های تجهیزات آسانسورها و لابی­ ها.

     2-3-8- حداقل فاصله نصب دتکتورهای دودي از دریچه هاي تهویه دیواري 1 متر درنظر گرفته شود

توجه :نباید دتکتورهای دودي مستقیما در مقابل دریچه تهویه دیواري نصب شود.

4-8- ضوابط طراحی و نصب دتکتور حرارتی(Heat Detector )

     1-4-8-در فضاي آشپزخانه، موتورخانه و اتاق دیزل باید از ردیاب­ هاي حریق حرارتی با دماي ثابت استفاده شود (Fix Temperature).

     2-4-8-در فضاي پارکینگ و رختشوي خانه (لاندري) از ردیاب­ هاي حریق حرارتی حساس به افزایش دما باید استفاده شود .(Rate of Rise)

شرکت فنی و مهندسی توان رسانای کادوس در زمینه اجرای تاسیسات برقی ساختمان در استان گیلان، در کلیه مراحل طراحی، مشاوره، اجرا و نظارت فعالیت می­ نماید. طراحی تاسیسات برقی توسط مهندسین مجرب و با توجه به نوع کاربری ساختمان به وسیله نرم افزارهای DIALUX، AUTOCAD، REVIT و… انجام می­ گیرد.

9- سیستم آنتن مرکزی تلویزیون

1-9-  برای جلوگیری از اثرات اضافه ولتاژ ناشی از صاعقه لازم است تا اجزای فلزی سیستم (از قبیل پایه فلزی آنتن، جعبه تقسیم ­های فلزی، شیلد کابل فلزی و …) به سیستم هم­بندی برای هم ­ولتاژ کردن متصل شوند.

2-9- کابل شبکه و سیستم توزیع آنتن مرکزی تلویزیون از نوع کابل کواکسیال با امپدانس مشخصه 75 اهم و یا کابل توصیه ­شده از سوی سازنده می ­باشد.

10- حمام­ ها و دوش ­ها در منازل و نظایر آن

1-10- پریزهای در این اماکن باید مجهز به هادی حفاظتی باشد مگر در مواردی از پریزهای مخصوص مجهز به ترانسفورماتور ایمنی(ایزوله – دارای دو سیم­ پیچ جدای اولیه و ثانویه) استفاده شود که در این­صورت به هادی حفاظتی نخواهد بود. 

2-10- حمام به 3 منطقه (zone0, zone1, zone2) تقسیم می­ شود که موارد زیر بایستی رعایت شود:

1-2-10- درجه حفاظت لوازم برقی در zone0 برابر IPx7 (حفاظت شده در برابر فروررفتن در آب) می­ باشد.

2-2-10- درجه حفاظت لوازم برقی در zone1, zone2 برابر IPx4 (حفاظت شده در برابر پاشیدن آب) می­ باشد.

3-2-10-لوله کشی برق در هر سه منطقه حداقل در عمق 5 سانتی­متری ایجاد گردد.

4-2-10- در zone0 نباید هیچ گونه کلید قطع و وصل و بالاست و یا چوک القایی نصب شود.

5-2-10- در zone1 در صورت نصب پریز برق، باید الزامات منابع تغذیه SELV , PELV رعایت شود (یعنی حداکثر ولتاژ متناوب آن 25 ولت AC و ولتاژ مستقیم آن 60 ولت DC بدون تموج و منبع تغذیه آن باید در خارج از zone0, zone1 نصب شود).

6-2-10- در zone2 نصب منبع تغذیه SELV , PELV در صورت نیاز مجاز می ­باشد.

7-2-10- نصب کلید، چراغ و پریز برق در zone2 با ولتاژ نامی 230 ولت AC به شرط رعایت درجه حفاظت IPx4 مجاز می­ باشد.

8-2-10- در zone1 فقط تجهیزات نصب ثابت که سازندگان اجازه نصب آن را در این منطقه داده­ اند و مدار تغذیه آن­ها 230 ولت جریان متناوب بوده و از طریق کلید جریان باقیمانده RCD حفاظت می­ شوند و همچنین تجهیزات برق بند 5-2-11 مجاز است.

3-10- هادی حفاظتی مدارهای روشنایی، پریزهای برق، تجهیزات و وسایل الکتریکی (230 ولت AC) در حمام و دوش باید به ترمینال یا شینه حفاظتی PE تابلوی تغذیه کننده مدار متصل شود.

[1]  Pull box

دانلود مبحث سیزده مقررات ملی ساختمان ویرایش جدید 1395